تبلیغات
* روان شناسی ** ** psycology *

* روان شناسی ** ** psycology *
 
نویسندگان
ابر برچسب ها
لینک های مفید
تبلیغات

دوستان اینترنتى‏

بخش اول
هر روز بر تعداد سایت‏ها افزوده مى‏شود و حجم عظیم اطلاعات با سرعتى باور نكردنى و به سهولت، مرز كشورها و قاره‏ها را در مى‏نوردد و اینترنت مى‏رود تا رؤیاى دهكده جهانى را تحقق بخشد. بر طبق آمار تكفا (توسعه كاربران فن آورى اطلاعات) تنها در آغاز سال 2003 میلادى تعداد 480میلیون نفر در دنیا از اینترنت استفاده نموده‏اند كه این تعداد تا سال 2005 م. به 1.12 میلیارد نفر در جهان رسیده است.1
این در حالى است كه اینترنت در ایران، بیش از آن كه از جنبه‏هاى علمى - تحقیقاتى مورد بررسى قرار گیرد، با عناوینى چون وبلاگ، چت و ایمیل شناخته شده است. در چنین دنیایى، از پیام‏ها و تبلیغات سیاسى گرفته تا فیلم و موسیقى كرایه‏اى و از ردیابى یك بسته پستى تا شركت دریك كنسرت با شكوه، همه وجود دارند. جالب است سرى هم به وبلاگ‏ها و چت روم‏هاى داخلى بزنیم تا معناى فناورى اطلاعات و كاربرد بهینه آن را بهتر درك كنیم.
حجم عظیمى از اطلاعات، در تبلیغات، حراج‏هاى اینترنتى، تشویق به خرید، شرط بندى‏ها، تصاویر نامناسب، دوست‏یابى و در همسریابى‏هاى اینترنتى خلاصه شده است. ایمیل‏هاى عاشقانه، طنزهاى اینترنتى غیر اخلاقى، حجم عظیمى از اشعار ناموزون و درد دل‏هاى كهنه، گفت‏وگو، چت‏هاى به ظاهر دوستانه و... همه سهم ما از این شبكه جهانى است.
سهولت در دسترسى به اطلاعات، موجب افزایش تغییرات اجتماعى و اقتصادى پیش بینى نشده‏اى گردیده است؛ اما پیشرفت‏هاى مذكور، حائز جنبه خطرناكى نیز مى‏باشد كه پیدایش انواع جدید جرایم و نیز بهره بردارى از فن آورى جدید در ارتكاب جرایم سنتى، بخشى ازآن به شمار مى‏رود. علاوه بر این، عواقب و پیامدهاى رفتار مجرمانه، مى‏تواند خیلى بیشتر از قبل و دور از تصور باشد؛ از این جهت كه محدودیت‏هاى جغرافیایى یا مرزهاى ملى آن را محدود نمى‏كند. فن آورى جدید، مفاهیم موجود را دچار چالش‏هایى ساخته است و جنایتكاران غالبا در مكان‏هایى به غیر از جاهایى كه آثار و نتایج آنها ظاهر مى‏شود، قرار دارند.
فضاى سایبر، روان و قابل دسترس براى همگان، به خصوص براى كاربرانى است كه على رغم تخصص و دانش خود، به اصول اخلاقى متعهد و پاى‏بند نبوده، اینترنت رااز اهداف متعالى و تعریف شده آن دور ساخته‏اند و «چو دزدى با چراغ آید، گزیده‏تر برد كالا».
این چنین است كه هر روز بر تعداد جرایم اینترنتى افزوده مى‏شود. نفوذ به سایت‏هاى دولتى و خصوصى، رزرو كردن (Domain) بر اساس نام شركت‏ها و افراد شناخته شده و باج خواهى از آنها، طراحى برنامه‏هاى مخرب، مانند سرقت و جنایت، نفوذ و هك كردن سایت‏ها، كلاهبردارى‏ها، نفوذ به كارهاى شخصى افراد، سرقت از كارت‏هاى اعتبارى و باقى جرایم كه از طریق چت وایمیل صورت مى‏گیرد، نمونه‏اى از این جرایم است.
از سوى دیگر دست‏رسى آزادانه به سایت‏ها و ایمیل‏هاى غیراخلاقى (Spam)، درمعرض پیام‏هاى فورى بودن (Instant Messaging)و مسائل اتاق‏هاى گفت‏وگو (Chat Room) از جمله نگرانى‏هاى والدینى است كه فرزندان آنها از اینترنت استفاده مى‏كنند.
بسیارى از سایت‏ها به صورت آزادانه از تصاویر غیراخلاقى به عنوان جاذبه در تبلیغات تجارى سود برده، در تبلیغات خود عنوان freesize و sex free را لحاظ مى‏نمایند و فیلم‏ها و عكس‏هاى مختلف را ارائه كرده، به صورت ناخود آگاه یا هدف‏مند، به تخریب پایه‏هاى اعتقادى و اخلاقى كاربران مى‏پردازند.
رواج قمار در اینترنت، معضل دیگرى است؛ به طورى كه شماره آگهى‏هاى تبلیغاتى قمار خانه‏هاى اینترنتى از 911 هزار در سال 2003، به دو میلیون و پانصد هزار آگهى درسال 2004 افزایش یافته، از نظر حجم تبلیغات در اینترنت، در رده پنجم قرار گرفته است.2
علاوه بر همه موارد گفته شده، دوست یابى‏هاى اینترنتى ، فصل دیگرى را در ارتباطات جهانى رقم مى‏زنند.
فصلى پر از شعر و غزل و البته دوستى‏هاى كم خرج و نیز كم دردسرتر از دوستى‏هاى سنتى؛ فقط كلیك لازم است.
بسیارى از دوستى‏ها به مدد اتاق‏هاى گفت‏وگو و چت روم(Chat Room)هاى داخلى و خارجى، طعم دیگرى دارد؛ چون لازم نیست كسى را بشناسى و مجبور هم نیستى خودت را صادقانه معرفى كنى و به همین راحتى، یك سرگرمى به ظاهر شرافتمندانه پیدا مى‏كنى. اگر چه در بسیارى از كشورها افراد از چت، براى تبادل اطلاعات و دوست‏یابى‏هاى علمى - تحقیقاتى استفاده مى‏كنند ؛اما در ایران، جوانان ساعت‏ها به گفت‏وگوهاى تفریحى مى‏پردازند و متاسفانه این امر شامل دانشجویان نیز مى‏شود و اكثر آنان به دلیل آشنایى كمى كه با زبان انگلیسى دارند، استفاده چندانى از سایت‏هاى خارجى و مطالب مفید آنها نداشته، بیشتر سرگرم گشت زنى دربین سایت‏ها و وبلاگ‏هاى تفریحى هستند و این البته شامل دانشجویانى نیز مى‏شود كه به دلیل انجام پروژه پایانى، كارت رایگان استفاده از كارگاه كامپیوتر را دریافت مى‏كنند.
در گفت‏وگویى كه با مسؤولین سایت دانشگاه داشتیم، آنها نیز این موارد را تایید كردند و در پاسخ به این مسأله كه چرا در سایت دانشگاه، استفاده از chat و Yahoo Messenger ممنوع است، اذغان داشتند كه علاوه بر یك سرى محدودیت‏هاى فنى سایت، مسأله عمده در ممنوعیت این موارد، استفاده نادرست دانشجویان مى‏باشد و در حالى كه آنان متقاضى استفاده از سایر نرم افزارها هستند، اما به جز تعدادى از دانشجویان فنى - مهندسى، سایر دانشجویان بیشتر به مسائل تفریحى پرداخته، در اكثر اوقات، مشغول چك كردن ایمیل خود هستند و حتى بارها اتفاق افتاد كه بین دو سایت واقع در دانشگاه، فقط ایمیل رد و بدل شده است.
با این تفاسیر، بسیارى از افراد همچنان مشغول استفاده از اتاق‏هاى گفت‏وگو مى‏باشند. درچنین محیط مجازى كه تنها با یك آدرس ایمیل، یك ID و با یك سرى User Name روبه‏رو هستیم، فقط مى‏توان با افكار اشخاص آشنا شد(آن هم اگر كه شخص مقابل صادق باشد كه البته در صد این افراد بسیار كم است) و نكته مهم آن است كه وقتى دوستى‏هاى قدیمى و ارتباطات صمیمى هر چند محكم، آسیب‏پذیر و شكننده‏اند چگونه مى‏توان به دوستى‏هاى اینترنتى خوش‏بین بود؛ حتى اگر آن شخص زیبا بنویسد و خوب صحبت كند، نمى‏توان با یك ID و صدا، كسى را شناخت و به او اطمینان كرد. دوستى‏هاى اینترنتى، پیش از آن كه به دوستى‏هاى مفید و سازنده تبدیل شوند، به نوعى تفریح و عادت مبدل خواهد شد.
به مدد این شبكه جهانى، انواع كارت پستال، انیمیشن، پیغام‏هاى دوستانه و تبریك، به هر مناسبتى به راحتى و تنها با چند بار كلیك كردن به آدرس مورد نظر ارسال مى‏شود. با آن كه در اكثر اوقات دیدارى در كار نیست، اما پیغام‏هاى الكترونیكى وظیفه خود را به نحو احسن انجام مى‏دهند؛ به خصوص اگر نویسنده پیغام‏ها، دستى در ادبیات ملل و اشعار دوستانه داشته باشند. از این رو كیوسك‏هاى مطبوعاتى، دكه‏هاى فروش سیگار، انتشاراتى‏ها، موبایل فروشى‏ها، سوپرماركت‏ها و این اواخر ساندویچى‏ها هم، محل‏هاى عمده فروش كارت‏هاى روزانه و شبانه اینترنتى محسوب مى‏گردند. دوستى مى‏گفت: «ایران، بیشترین تعداد استفاده كنندگان از Chat Roomها را به خود اختصاص داده است»؛ اتاق‏هاى گفت‏وگویى كه سود جویان، طعمه‏هاى خود را در آن جا مى‏یابند.
جایى كه معلوم نیست با چه كسى روبه‏رو هستى و هر كس با شخصیتى متفاوت با آن چه كه هست، خود را معرفى مى‏كند؛ «بانام مستعار، قیافه مستعار، شغل و تحصیلات و حتى عقاید مستعار كه فرسنگ‏ها با خود واقعى آنها فاصله دارد» و در این میان، بسیارى از افراد، خوشبینانه به آنها اعتماد مى‏كنند و متأسفانه مورد سوءاستفاده قرار مى‏گیرند.

پى نوشت:

www.ItIran.com .1
in Iran weblog.galile .2

پرسمان شماره 18




طبقه بندی: دوست و دوست یابی و آفات دوست،
برچسب ها: دوستان اینترنتى‏،
[ سه شنبه 28 شهریور 1391 ] [ 01:11 ب.ظ ] [ hassan ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :